Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Piętrowe pociągi dużych prędkości pod kanałem La Manche?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
30-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/The Independent/Financial Times

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Piętrowe pociągi dużych prędkości pod kanałem La Manche?
fot. Allain Lloyd (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Alstom, jedyny producent piętrowych składów zespolonych dużych prędkości na świecie, poinformował, że prowadzi rozmowy z różnymi przewoźnikami kolejowymi w sprawie ewentualnego wprowadzenia ich do ruchu w tunelu pod kanałem La Manche. Niewykluczone, że ich użytkownikiem będzie Virgin Group. Spółka chciałaby bowiem przełamać monopol Eurostara. 

Wśród producentów taboru przeznaczonego do obsługi linii kolei dużych prędkości można wyróżnić dwóch graczy, którzy oferują rozwiązania nietypowe, umożliwiające zmniejszenie kosztu miejsca siedzącego. Jednym z nich jest hiszpańskie Talgo, oferujące pojazdy z bardzo krótkimi członami i jednoosiowymi wózkami na ich połączeniach. Konstrukcja ta umożliwia zwiększenie szerokości członów przy zachowaniu skrajni, dzięki czemu przy standardowej szerokości toru 1435 mm możliwe jest zastosowanie układu miejsc siedzących 3+2 w 2. klasie bez uszczerbku dla komfortu pasażerów. Z kolei francuski Alstom jest jedynym na świecie producentem składów zespolonych dużych prędkości z piętrowymi członami.

Zespoły trakcyjne Euroduplex, znane we Francji jako TGV 2N2, które wykorzystują obecnie SNCF i ONCF, czyli francuskie i marokańskie koleje państwowe, składają się z dwóch głowic napędowych i ośmiu członów piętrowych, przy czym na połączeniach członów pasażerskich zastosowano wózki Jacobsa. Przy długości całkowitej ok. 200 metrów mogą one pomieścić nawet 634 pasażerów (w przypadku wariantu przeznaczonego do obsługi niskokosztowej kategorii Ouigo). Powstały one w oparciu o podobną konstrukcję, czyli TGV Duplex. Jak informuje “The Independent”, niewykluczone, że piętrowe pociągi dużych prędkości Alstomu nowej generacji, czyli Avelia Horizon, pojawią się za kilka lat w Eurotunelu, czyli tunelu pod kanałem La Manche.

Dostawy dla Eurostara, czy... jego (potencjalnego) konkurenta?

Obecnie jedynym przewoźnikiem pasażerskim w Eurotunelu jest Eurostar, który wykorzystuje wyłącznie pociągi jednopokładowe. Do obsługi połączeń przez Eurotunel przewoźnik wykorzystuje dwie serie składów zespolonych – 16-członowe jednostki Eurostar e320 (platforma Siemens Velaro) oraz Eurostar e300 (dawniej TGV Eurostar) w dwóch wariantach, 16-członowym oraz 20-członowym. Są to zatem jedne z najdłuższych pociągów dużych prędkości na świecie. Niewykluczone, że przewoźnik pójdzie o krok dalej o rozszerzy swoją flotę o składy piętrowe. Jak informuje “The Independent”, rzecznik prasowy przewoźnika odmówił jednoznacznego komentarza w tej sprawie. Wiadomo jednak, że jeszcze w tym roku Eurostar ma złożyć zamówienie na aż 50 nowych pociągów.

Rozmowy w tej kwestii mają być prowadzone z wieloma producentami. Alstom poinformował jednocześnie, że prowadzi negocjacje z… kilkoma przewoźnikami. Trzeba tu dodać, że Virgin Group, konglomerat skupiający kilkadziesiąt przedsiębiorstw z różnych branż (w tym kolejowej), kontrolowany przez multimiliardera Richarda Bransona, na początku roku poinformował, że rozważa uruchomienie pociągów pasażerskich przez Eurotunel, co oznaczałoby przełamanie wieloletniego monopolu Eurostara. Wprowadzenie taboru piętrowego mogłoby niewątpliwie wpłynąć na zwiększenie przepustowości trasy łączącej Wielką Brytanię z kontynentalną Europą.

Wyzwania i szanse

Wydaje się jednocześnie, że nie jest to bliska perspektywa. Jak stwierdził w wypowiedzi dla “Financial Times” Henri Poupart-Lafarge, były dyrektor generalny Alstomu, choć Eurotunel i linia KDP High Speed 1 w Wielkiej Brytanii technicznie są dostosowane do obsługi taboru piętrowego, który zapewniłby redukcję kosztów w przeliczeniu na miejsce siedzące, proces wydania formalnej zgody na jego przejazd mógłby zająć… kilka lat. Problemem może być także portfel kontraktów Alstomu, który już dziś jest mocno zapełniony, a realizacja części z nich nie przebiega zgodnie z przyjętymi harmonogramami.

Ewentualne wejście Virgin Group na nowy rynek przybliża decyzja brytyjskiego Urzędu ds. Kolei i Dróg, czyli ORR (ang. Office of Rail and Road), który zobligował Eurostar do udostępnienia zainteresowanym podmiotom trzecim stacji techniczno-postojowej Temple Mills w Londynie. Jest to jedyny obiekt w Wielkiej Brytanii, który zapewnia możliwość utrzymania pociągów o europejskich parametrach, np. w zakresie skrajni. Dotychczas Eurostar stał na stanowisku, że jest on przepełniony. Zdaniem ORR możliwe jest rozwiązanie tego problemu poprzez zmianę procedur operacyjnych, a w razie konieczności również “modyfikacje infrastruktury”. Zważywszy na ograniczenia terenowe, trudno jednak wyobrazić sobie rozbudowę obiektu.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Talgo dostarczy pociągi FlixTrain

Tabor i technika

Talgo dostarczy pociągi FlixTrain

Roman Czubiński 27 maja 2025

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Pasażer

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Kasper Fiszer 23 maja 2025

Z Korei do polskiej kolei. KNR podzieli się doświadczeniami

Infrastruktura

Zobacz również:

Alstom zainwestuje blisko 0,5 mld zł w Polsce

Tabor i technika

Alstom zainwestuje blisko 0,5 mld zł w Polsce

Alstom 28 maja 2025

Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Talgo dostarczy pociągi FlixTrain

Tabor i technika

Talgo dostarczy pociągi FlixTrain

Roman Czubiński 27 maja 2025

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Pasażer

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Kasper Fiszer 23 maja 2025

Z Korei do polskiej kolei. KNR podzieli się doświadczeniami

Infrastruktura

Zobacz również:

Alstom zainwestuje blisko 0,5 mld zł w Polsce

Tabor i technika

Alstom zainwestuje blisko 0,5 mld zł w Polsce

Alstom 28 maja 2025

Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5